dinsdag 12 augustus 2014

13 augustus 2014 - Luzy, Frankrijk

Vandaag staat le mont Beuvray op het programma. Bribracte om specifiek te zijn. Het weer is goed het zonnetje schijnt, rugzak gepakt, stokken, video camera, verrekijker, alles mee.
Aldaar aangekomen stond de bus al klaar om ons naar boven te brengen.
Zou er wat veranderd zijn? Zijn ze nog steeds bezig met de opgravingen in het bos, is het helder genoeg voor een vergezicht, en gaat het nu niet regenen. We zijn op alles voorbereid. Dik vest en stevige wandelschoenen.

Bovenaan gekomen eerst maar eens genoten van het uitzicht bij La Chaume. Het was magnifiek. Daarna naar de kapel Chapelle Saint-Martin. Vervolgens naar het uitzichtpunt op de zuidzijde van de berg La Terrasse waar we uitzicht hadden richting Luzy enhet kasteel van Larochmillay.
Daarna door het bos met de appart gevormde bomen naar La grande maison romaine.
Hee het was veranderd, er waren meer delen vrijgemaakt dan 4 jaar terug. Met name de plek waar ze 4 jaar geleden een ontdeking deden toen wij er waren is erg veranderd.

Waar toen in het bos de tenten stonden en ze bezig waren met opgravingen is nu een grote open vlakte. Men is daar bezig een nieuwe site bloot te leggen LE PARC AUX CHEVAUX. LE THEUROT DE LA ROCH is al ver voor 4 jaar terug stonden we nog tussen de bomen.
De archeologen waren op die site bezig met pikhouwelen en stoffers.

Vandaaruit terug naar LA PATURE DU COUVENT de site die al lange tijd open ligt. Het blijft indrukwekkend.
Daarna naar de La Piere de la Wivre een grote rotspartij met ook weer een adembenemend uitzicht.
dan door het bos naar de Le rempart et sa porte. De toegangspoort naar bribacte.

Op de kaart zijn nog vele mogelijke sites aangegeven midden in de bossen en onder de padden die er nu zijn. Het werk hier gaat nog wel even door.

In de avond zijn we naar Issy-l'Eveque geweest er was daar een artistieke avondmarkt. Samen met de familie Vis.
De setting maakte het geheel tot een goed plaatje.
Daarna lekker samen borrelen en naar bed.